Κυριακή 21 Ιουνίου 2009

«πυροσβεστικής μοτοσυκλέτας».



Firexpress®

Η κατασκευή αυτού του συστήματος βασίζεται σε σχήμα «Π» το οποίο προσαρμόζεται στο πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας καταλαμβάνοντας φυσικά και το μισό χώρο της σέλας του αναβάτη.
Διαθέτει δύο ανοξείδωτες δεξαμενές των 25 λίτρων η κάθε μια, οι όποιες περιέχουν πρόσμιξη νερού με αφρό AFFF σε αναλογία 1%.
Στο τυλικτήρα του συστήματος υπάρχει συνολικό μήκος σωλήνας τριάντα μέτρα που καταλήγει σε ένα ειδικό αυλό ο οποίος εκτός της εναλλαγής του μεταξύ συμπαγούς βολής και ομίχλης (stream to fog) διαθέτει και μια άλλη καινοτομία, αυτή της χρήσης του ως κρουστικό εργαλείο αφού μπορεί να σπάσει τζάμια αυτοκινήτων και οικιών με μεγάλη ευκολία.
Πέραν τούτου η κυρτή γωνία που διαθέτει ανεβάζει την χρηστικότητα του όταν υπάρχουν γωνίες ή κυρτώματα σε πυρκαγιές που πρέπει να προσεγγίσουμε.

Το σύστημα αυτό βασίζεται στην τεχνολογία των micro drop lets (σταγονιδίων νερού) τα οποία εισέρχονται στο πυρήνα του θερμικού φορτίου μέσω της κυκλοφορίας του αέρα και κατορθώνουν να υποβιβάσουν την θερμότητα απορροφώντας την και παράγοντας ταυτόχρονα ατμό, κόβουν την δυνατότητα ανατροφοδότησης της φωτιάς με οξυγόνο, καθιστώντας την πυρόσβεση πιο αποδοτική.

Η επιτυχία του όλου συστήματος βασίζεται στην μικρή επάρκεια νερού και αφρού που χρειάζεται για να καταπολεμήσει πυρκαγιές.
Για παράδειγμα σε μια πυρκαγιά αυτοκινήτου που καιγόταν ολοσχερώς κατέστη δυνατόν να το σβήσουν με την πυροσβεστική μηχανή, χρησιμοποιώντας μόνο 12,5 λίτρα πυροσβεστικού αφρού.
Το όλο σύστημα είναι τοποθετημένο σε μια ΒΜW R-1150 RT η οποία ζυγίζει από μόνη της γεμάτη καύσιμα περίπου 279 κιλά και έχει την δυνατότητα λήψης φορτίου μέχρι και 216 κιλά για να είναι ασφαλής.
Ο ισχυρός κινητήρας της 1130cc αποδίδει περίπου 95 bhp στις 7.250 στροφές το λεπτό και έχει τελική ταχύτητα 200 χιλιόμετρα την ώρα.
Λόγω των καλών αναρτήσεων και της γενικότερης κατασκευής της, δίνει την δυνατότητα μέτριας έως και σχετικά γρήγορης μετακίνησης αν και εφόσον χρειαστεί καθώς υποστηρίζεται από ένα σετ πολύ καλών δισκοφρένων (διπλών εμπρός, των 320mm διαμέτρου και 276mm διαμέτρου πίσω αντιστοίχως) με λειτουργία ABS που προσδίδει ασφάλεια στον αναβάτη - πυροσβέστη.

Αναφορικά με τα συστήματα οπτικής και ηχητικής σήμανσης της Federal Signal, αυτά δεν έχουν κάποιο λόγο να φοβούνται ότι θα μείνουν παραπονεμένα καθώς για αυτό έχει φροντίσει η BMW τοποθετώντας μια μπαταρία των 12V/ 19Ah καλύπτοντας σε μεγάλο βαθμό της απαιτήσεις ρεύματος.

Ο πυροσβέστης φθάνοντας στο τόπο του συμβάντος έχει στην διάθεση του τριάντα μέτρα της σωλήνας (½ ίντσας) του συστήματος Firexpress® συν τα έντεκα μέτρα βολής που δίδει ο αυλός του συστήματος για να προστατευθεί ή να κρατήσει απόσταση ασφάλειας από το πυρκαγιά.
Μπορεί δε να κινηθεί άνετα καθώς το μικρό βάρος της σωλήνας και η γωνία κλίσης του αυλού έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα όταν ο πυροσβέστης θα επιχειρεί ελιγμούς.
Το Firexpress® είναι το πυροσβεστικό σύστημα το οποίο έχει αποδεχθεί και υιοθετήσει το ΝΑΤΟ και χρησιμοποιείται στις στρατιωτικές εγκαταστάσεις στο Ιράκ, στο Αφγανιστάν και στο Κόσσοβο καθώς και από τον Αμερικανικό στρατό σε αεροπλανοφόρα ή αεροπορικές εγκαταστάσεις .
Έχει δε στρατιωτικές και πολιτικές εφαρμογές και αυτή τη στιγμή χρησιμοποιείται από την Πυροσβεστική Υπηρεσία του Hong Kong, την Ιταλική υπηρεσία του Montichiari την Αεροπορική βάση του Karup, τα Πορτογαλικά Διυλιστήρια Petrogal και άλλες υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης καθώς και από την Πυροσβεστική Υπηρεσία του Taarnaby στην Δανία.

Το πυροσβεστικό σύστημα Firexpress μέχρι αυτή την στιγμή έχει τοποθετηθεί σε αρκετές μοτοσυκλέτες εκτός από την BMW R1150 RT, όπως Loncin 250, Suzuki QM250J & Yamaha Tenere.
Παραμένει όμως ως κύρια επιλογή η BMW R1150 RT για την Ευρώπη, και σε μεγάλο ποσοστό η Loncin για τις Ασιατικές χώρες.

Poly Cafs®

Σε αυτό το σύστημα πυρόσβεσης συναντάμε την τεχνογνωσία της Rosenbauer® και την αξιοπιστία της εταιρίας Suzuki.
Η κατασκευή του συστήματος βασίζεται στο σχήμα «Π» όπως και της Firexpress®.
H Suzuki συνεισφέρει με την μοτοσυκλέτα της , τύπου GS500F, μιας τετράχρονης δικύλινδρης αερόψυκτης μηχανής με κιβώτιο 6 ταχυτήτων και ιπποδύναμη 35 ίππων στις 8,500 στροφές (rpm).


Μπορεί αξιοπρεπέστατα να πιάσει τα 150 χιλιόμετρα την ώρα περίπου με αυτονομία καυσίμων τα 20 λίτρα στο ρεζερβουάρ της.
Η απουσία δεύτερου δισκοφρένου στο μπροστινό μέρος και το αυξημένο βάρος που φέρει την κατατάσσει σε μια βαθμίδα χαμηλότερης ασφάλειας από την BMW R1150- RT που είδαμε παραπάνω, παρόλα αυτά μεταφέρει ικανοποιητικά αναβάτη και πυροσβεστικό σύστημα.

Το σύστημα POLY CAFS® προσφέρεται σε δύο τύπους, με μονή δεξαμενή και διπλή δεξαμενή.
Αποτελείται δε από την δεξαμενή την φιάλη συμπιεσμένου αέρα, τον τυλικτήρα το σύστημα πρόσμιξης αφρού, το ρυθμιστή πίεσης και τον αυλό κατάσβεσης.
Η δεξαμενή περιέχει τριάντα πέντε (35) λίτρα νερού σε πρόσμιξη με αφρό FOMTEC AFFF σε ποσοστό 1% έτοιμο προς κατάσβεση. Στην περίπτωση των δύο δεξαμενών έχουμε το αποτέλεσμα των εβδομήντα (70) λίτρων συνολικά κατασβεστικού υλικού .
Το συνολικό βάρος της υπερκατασκευής του συστήματος με δύο δεξαμενές φθάνει τα 135 κιλά και με μονή δεξαμενή τα 80 κιλά.
Το σύστημα αυτό μπορεί να λειτουργήσει σε θερμοκρασίες από + 5° έως + 40° C ενώ αν το υλικό πυρόσβεσης αντικατασταθεί από το FOMTEC AFFF AB-30 τότε μπορεί να λειτουργήσει σε εύρος θερμοκρασίας από - 30° έως + 40°C.
Η πυρόσβεση επιτυγχάνεται με τον σωλήνα τύπου Formtex μήκους 40 μέτρων ο οποίος καταλήγει σε ειδικό πιστόλι το οποίο έχει μήκος βολής τα 15 μέτρα με μεγίστη πίεση τα 7,5 bar.
Η πίεση του κατασβεστικού υλικού επιτυγχάνεται πολύ απλά με μια φιάλη συμπιεσμένου αέρα των έξι λίτρων στα 300bar και τον ρυθμιστή πίεσης ο οποίος την υποβιβάζει ανάλογα για την χρήση του.

Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα αυτού του συστήματος είναι η μεγάλη κατασβεστική δυνατότητα που παρέχει ο αφρός και η ευχέρεια ελιγμών με το σωλήνα τύπου Formtex 40 μέτρων και διατομής 19mm, ο οποίος έχει βάρος μόνο 185 γραμμάρια ανά μέτρο ( 40 μέτρα = 7,4 κιλά).

Στο όλο σύστημα αν μπορεί να θεωρηθεί μειονέκτημα είναι το μικτό του βάρος που πρέπει να κουμαντάρει ο χειριστής του και φθάνει μικτά τα 450 κιλά περίπου.
Αυτό βέβαια δεν θεωρείται κατά την άποψη μου πρόβλημα εφόσον ο αναβάτης είναι έμπειρος, σαφέστατα όμως όπως προανέφερα μπορεί να δημιουργήσει χαμηλότερο δείκτη ασφάλειας κατά την γρήγορη μετακίνηση μέσα στην πόλη.

Η λειτουργία του συστήματος αυτού είναι απλούστατη καθώς οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την χρήση του κατασβεστικού συστήματος είναι σχετικά λίγες και απλές.

Το όχημα αυτό της Suzuki με το σύστημα POLY CAFS® χρησιμοποιείται με μεγάλη επιτυχία στη Γερμανία στην Πυροσβεστική Υπηρεσία της Ταιβάν και στην Ιαπωνία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

IFEX®

Άλλο ένα πυροσβεστικό σύστημα για το οποίο έχουμε σημαντικά στοιχεία & εφαρμογές είναι αυτό της IFEX® το οποίο, ονομάζεται και Τεχνολογία της ΩΣΤΙΚΗΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ.

Το πυροβόλο όπλο IFEX® (αυλός συστήματος) είναι ο πυρήνας της ωστικής τεχνολογίας.
Κατασκευασμένο από ανοξείδωτο χάλυβα με πηγή ενέργειας το συμπιεσμένο αέρα των 25 bar κάνει την λειτουργία του σχετικά απλή.
Όταν ανοίγει η βαλβίδα ο συμπιεσμένος αέρος ωθείται έξω από τον θάλαμο με υψηλή ταχύτητα εντός χιλιοστών του δευτερολέπτου, απελευθερώνοντας έτσι το κατασβεστικό υλικό επιτυγχάνοντας την μεγάλη διεισδυτικότητα και μείωση της θερμοκρασίας της πυρκαγιάς.

Αποτελούμενο ουσιαστικά από την δεξαμενή νερού και την φιάλη που δημιουργεί την συμπίεση επιτυγχάνει κατασβεστικό αποτέλεσμα με απλό νερό και αέρα.
Φυσικά η δεξαμενή μπορεί να γεμιστεί με διαφορετικού υλικού κατασβεστικά προϊόντα όπως αφρό, θαλασσινό νερό ακόμα και ειδικά χημικά ή άμμο.

Στην περίπτωση μας έχει χρησιμοποιηθεί μηχανή Honda CB 400 SF τετρακύλινδρη με διπλά δισκόφρενα στο εμπρός μέρος των 296mm και μονό δισκόφρενο πίσω των 240mm τα οποία εγγυώνται ένα ασφαλές και καλό σταμάτημα των 53 ίππων της.
Στα 168 κιλά της προστίθεται και το σχετικά μικρό βάρος του πυροσβεστικού συστήματος τοποθετημένο στο πίσω μέρος της καλύπτοντας φυσικά την θέση του δεύτερου αναβάτη όπως και στις προηγούμενες περιπτώσεις.

Συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιπτώσεις είναι πιο ελαφριά λόγω του συστήματος IFEX® και σίγουρα πιο σπορ και όμορφη, προπαντός όμως να μην ξεχνάμε ότι ο βασικός ρόλος της είναι η πυρόσβεση και όχι η ταχύτητα.
Λόγω της ιδιομορφίας της πρέπει απαραιτήτως να φέρει κάγκελα στο σκελετό για την τοποθέτηση των οπτικών και ηχητικών συστημάτων.
Το σύστημα IFEX® αποτελείται από την κατασκευή του ως σύστημα «π» αλλά και ως backpack με μια δεξαμενή των 13 λίτρων νερού, την φιάλη συμπιεσμένου ατμοσφαιρικού αέρα των 2 λίτρων στα 300 bar ως προωθητικό πίεσης και τον αυλό του ή πυροβόλο όπλο ωστικής πυρόσβεσης το οποίο επιτυγχάνει βολή στα 16 μέτρα.
Το εύρος του πλάτους της βολής είναι τα τρία μέτρα κατά προσέγγιση. Σ
το όλο σύστημα υπάρχει μειωτής πίεσης που την υποβιβάζει όπως και σε άλλες περιπτώσεις από τα 300 bar στα 25 και τέλος στα 6.


Σήμερα πάνω από 10.000 πυροσβέστες διεθνώς χρησιμοποιούν τα συστήματα IFEX®.
Προστατεύουν το Τόκυο, την μητρόπολη της Ιαπωνίας των 27.000.000 και μια ιστορική ξύλινη εκκλησία στην Νορβηγία.
Στην Ουκρανία τους πυρηνοκίνητους ηλεκτρικούς σταθμούς στην Κριμαία και τα λιμάνια του Σίδνεϋ στην Αυστραλία. Τις στρατιωτικές βάσεις των ΗΠΑ και το τούνελ Γκότταρντ στην Σουηδία. Τις Αραβικές πετρελαιοπηγές, την αυτοκινητοβιομηχανία Daimler Chrysler και το Δάσος της Βροχής στο Mato Grosso.
Η υιοθέτηση της «πυροσβεστικής μηχανής» στην Ελλάδα από το Πυροσβεστικό Σώμα θεωρώ ότι δεν είναι προαιρετική αλλά αναγκαία καθώς το κόστος δεν είναι τόσο μεγάλο για την απόκτηση αυτών των μηχανών και τα πλεονεκτήματα της χρήσης του από το Πυροσβεστικό Σώμα θα είναι πολύ μεγάλα.
Θα μπορούσε πιλοτικά να εξοπλιστούν οι σταθμοί των Αθηνών της Θεσσαλονίκης και των νησιών με πρόβλημα δρόμων και κυκλοφορίας αρχικά και μετέπειτα όλη η Ελλάδα.

Η χρήση της «μοτοσυκλέτας πυρόσβεσης» στην Πυροσβεστική Υπηρεσία συμφέρει κατά την προσωπική μου άποψη για τους παρακάτω λόγους :

  • Μικρό κόστος αγοράς σε σχέση με τα πυροσβεστικά οχήματα
  • Απαιτεί ως προσωπικό ένα άτομο ανά βάρδια (υπηρεσία)
  • Ταχύτατη πρόσβαση στο τόπο του συμβάντος
  • Δυνατότητα κατάσβεσης μικρής εστίας ή καθυστέρηση εξάπλωσης της
  • Άμεση εικόνα του συμβάντος πριν την άφιξη της κύριας πυροσβεστικής δύναμης
  • Αίσθημα εμπιστοσύνης στο πολίτη λόγω της άμεσης επέμβασης της

Ήδη η εταιρία Firexpress® μέσω του αντιπροσώπου της κ. Henrik Naaby ανακοίνωσε ότι έκλεισε συμφωνία με την Κινεζική κυβέρνηση η οποία θα προβεί σε αγορά ύψους περίπου 4,5 εκατομμυρίων ευρώ για τον εξοπλισμό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας με το σύστημα Firexpress®.
Η δαπάνη αυτή περιλαμβάνει εκτός των άλλων συστημάτων και ενενήντα (90) μοτοσυκλέτες BMW 650 κυβικών τις οποίες προτίθεται να αγοράσει η Κίνα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου το 2008 και να εξοπλίσει με το σύστημα Firexpress®.

Κλείνοντας να ευχηθώ να εισακουστεί το μήνυμα μου σε αυτό το άρθρο και οι υπεύθυνοι τεχνικών προδιαγραφών και δημοσίων διαγωνισμών του Πυροσβεστικού Σώματος να δείξουν λίγο προσοχή σε αυτό το ευαίσθητο θέμα που θα ενισχύσει το κύρος της πυροσβεστικής υπηρεσίας στην Ελλάδα
και θα κερδίσει την εμπιστοσύνη του Έλληνα & Ευρωπαίου πολίτη όταν θα γνωρίζουν ότι ακόμα και στην αιχμή της κίνησης στους δρόμους θα δουν την βοήθεια να καταφθάνει έστω και με την μορφή της «πυροσβεστικής μοτοσυκλέτας».

Δεν υπάρχουν σχόλια: