Δευτέρα 30 Μαρτίου 2009

Εκβιάζουν οι Γερμανοί για τον «Παπανικολή»



ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: HΟME PAGE » ΕΙΔΗΣΕΙΣ
mail to Εκτυπώστε το Αρθρο Μεγαλύτερα Γράμματα Μικρότερα Γράμματα
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Του Δήμου Βερύκιου
demos@pegasus.gr

Οι «Γερμανοί»... ξανάρχονται και δια της τεθλασμένης παρακάμπτουν τον Β. Μεϊμαράκη που επί ένα χρόνο αρνείται να παραλάβει το υποβρύχιο που γέρνει, και πλέον επιχειρούν να προσεγγίσουν τον Γ. Αλογοσκούφη για να του αποσπάσουν 200 εκατομμύρια ευρώ για εργασίες που έγιναν στα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά επί του προγράμματος εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων 212.

Οι Γερμανοί του Ομίλου Thyssen στην ιδιοκτησία του οποίου ανήκουν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, χρησιμοποιούν το μέλλον των εργαζομένων ως μοχλό πίεσης αφενός για να πληρωθούν και αφετέρου να παραδώσουν το υποβρύχιο Παπανικολής ως έχει, ή τροποποιημένο, σύμφωνα με την ελληνική απαίτηση, αλλά με την Ελλάδα να αναλαμβάνει την όποια οικονομική επιβάρυνση του προγράμματος!

Πονεμένη ιστορία
Το υποβρύχιο Παπανικολής αποτελεί πια μια πονεμένη ιστορία που ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο, όταν το κλιμάκιο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού εντόπισε μια σειρά τεχνικών προβλημάτων. Αμέσως ξεκίνησε ένας διάλογος μεταξύ των δύο πλευρών, ο οποίος στις 15 Νοεμβρίου 2006 οδηγήθηκε σε αδιέξοδο.

Στις 20 Νοεμβρίου του 2006 τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και ο Όμιλος ThyssenKrupp εξέδωσαν ανακοίνωση υποστηρίζοντας ότι το υποβρύχιο δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα.

Στις 16 Φεβρουαρίου του 2007 έγιναν δοκιμές του υποβρυχίου στη θαλάσσια περιοχή της Νορβηγίας παρουσία κλιμακίου αξιωματικών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Τα αποτελέσματα των δοκιμών δεν δημοσιοποιήθηκαν ποτέ, καθώς συνεχίστηκε η διάσταση απόψεων μεταξύ ελληνικής και γερμανικής πλευράς.

Στις 11 Μαρτίου του 2007 επισκέφτηκε την Αθήνα ο Γερμανός υπουργός Άμυνας. Ο Β. Μεϊμαράκη επανέλαβε δημοσίως ότι η Ελλάδα επιθυμεί να παραλάβει το υποβρύχιο αρκεί να πληροί τις συμβατικές του προδιαγραφές. Από την πλευρά του, ο Γερμανός υπουργός Άμυνας για πρώτη φορά συσχετίζει το πρόγραμμα των υποβρυχίων με τις 1.400 θέσεις εργασίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Ουσιαστικά ο κ. Jung διαμηνύει στην ελληνική κυβέρνηση ότι αν δεν παραλάβει το υποβρύχιο, τότε ενδεχομένως να κλείσουν τα ναυπηγεία!

Στις 30 Μαϊου του 2007 η Thyssen ρίχνει την πρώτη προειδοποιητική βολή απολύοντας 12 εργαζόμενους με στόχο να κάμψει την εμμονή της ελληνικής πλευράς να μην παραλαμβάνει το υποβρύχιο! Ήδη στην παγκόσμια αγορά ο Όμιλος Thyssen αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα καθώς αρκετές χώρες (Βραζιλία, Τουρκία, Πακιστάν) αναμένουν την εξέλιξη με το πρόβλημα του Παπανικολής για να αποφασίσουν εάν θα αγοράσουν και εκείνες τον ίδιο τύπο υποβρυχίου!

Καθ' όλη τη διάρκεια του θέρους η Thyssen ήταν σε στάση αναμονής, καθώς το επιτελείο Κούλμαν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είχε εκτιμήσει ότι η Ελλάδα ήταν σε προεκλογική τροχιά και ότι υπήρχαν μεγάλες πιθανότητες για κυβερνητική αλλαγή που θα έθετε σε νέες βάσεις τις σχέσεις του Ομίλου Thyssen με την νέα κυβέρνηση των Αθηνών.

Στις 16 Σεπτεμβρίου με την επανεκλογή της ΝΔ, η Thyssen επιμένει να μη δίνει λύση στο θέμα του υποβρυχίου Παπανικολής και παράλληλα σκληραίνει τη στάση της στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, επαναλαμβάνοντας την πρόθεσή της να απαλλαχτεί από την Μονάδα Παραγωγής Τροχαίου Υλικού στην οποία απασχολούνται 200 εργαζόμενοι!

Απειλούν
Είναι σαφές ότι στην παρούσα φάση της μετεκλογικής περιόδου βρίσκεται σε εξέλιξη το παιχνίδι «του σκύλου και της γάτας» μεταξύ γερμανικής και ελληνικής πλευράς. Οι Γερμανοί μπορεί να απειλούν με απολύσεις, όμως την ίδια στιγμή η ελληνική κυβέρνηση κραδαίνει το νέο Πενταετές Εξοπλιστικό Πρόγραμμα που προβλέπει την κατασκευή φρεγατών και δύο επιπλέον υποβρυχίων 415. Επομένως η αδιαλλαξία της Thyssen μπορεί να οδηγήσει σε αποκλεισμό των γερμανικών ναυπηγείων από τους επόμενους διαγωνισμούς του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Ο φόβος αυτός κάνει την Thyssen να μην τραβάει εντελώς το σχοινί στην υπόθεση του Παπανικολή οδηγώντας την υπόθεση στη διαιτησία, όπως αρκετές φορές της έχει υποδείξει η ελληνική πλευρά.

Εξι προβλήματα
Ενδιαφέρον έχει η άποψη του Β. Βασιλάκου Διευθυντή Εξοπλισμών, επικεφαλής της ελληνικής ομάδας που επί ένα χρόνο διαπραγματεύεται με τους Γερμανούς. Σε ραδιοφωνική συνέντευξή του στον κ. Κ. Αλατζά την περασμένη βδομάδα αναφερόμενος στο πρόβλημα παράδοσης - παραλαβής του υποβρυχίου «Παπανικολής» τόνισε ότι: «Νομίζω ότι δεν υπάρχει τόση μεγάλη αντιδικία στο αν υπάρχουν προβλήματα ή όχι. Νομίζω ότι και η γερμανική πλευρά αναγνωρίζει ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα στο υποβρύχιο.

Το γεγονός ότι οι Γερμανοί στις επίσημες ανακοινώσεις τους αναφέρονται σε έξι τεχνικά ζητήματα του υποβρυχίου, σημαίνει ότι πρακτικά αναγνωρίζουν ότι αυτά τα έξι θέματα χρήζουν συζήτησης. Νομίζω ότι το πρόβλημα ανακύπτει στην ουσία στο αν αυτά τα τεχνικά προβλήματα θα διορθωθούν, με ποιο κόστος και ποιος θα το καταβάλει. Σύμφωνα με τον Β. Βασιλάκο: «Οι διαπραγματεύσεις πάγωσαν μετά την αδιαλλαξία της γερμανικής πλευράς, η οποία αντί να αντιμετωπίσει το τεχνικό - επιχειρησιακό πρόβλημα, άρχισε να ζητάει χρήματα και να προβαίνει σε απολύσεις... Η επίλυση ενός προβλήματος δεν περνάει μέσα από απολύσεις εργαζομένων».